Ouder worden zonder valangst …

Bron: o.a. Vitaal Oud Worden.

Ik merk aan mijzelf dat ik opzie tegen mijn volgende wandeling. Moet ik toch in een groep (groot of klein) gaan lopen? Wat gebeurt er als ik meer letsel heb dan vorige week? Stel dat ik niet op mijn voet had kunnen staan, kan ik dan op hulp van anderen rekenen? Zijn er wel anderen in de buurt dan? Moet ik meer toeristische routes gaan lopen, routes waar meer mensen zijn?
Er gaat van alles door me heen. Lopen zal nog even niet gaan maar daarom zit ik niet stil.
Het zijn toch dingen die je onder ogen moet zien … “ruim de helft van alle zelfstandig wonende 70-plussers heeft last van valangst”. Iets dat weer alles te maken heeft met spierafbraak op oudere leeftijd.

Werkeloos toezien dat mijn validiteit steeds wat minder wordt, kan ik niet. Elk weg, elke pad dat ik kan vinden om mijn lijf en leden in een goed conditie te behouden, zal ik aangaan als een nieuwe levensstijl. Ik heb al een volledige heupprothese sinds 2004 (de destijds te verwachte levensduur was 15 á 20 jaar tot aan vervanging) en zit ik niet te wachten op andere complicaties. Gelukkig heeft mijn val van laatst laten zien dat mijn botten nog steeds sterk zijn … zeer positief. Met wandelen bereik je maar een gedeelte van je spieren, met fietsen komt er een groep bij, mijn dagelijks spierversterkende oefeningen maken dat vooral mijn beenspieren mijn gewrichten (knie, enkel) kunnen opvangen maar evenwicht is nog een dingetje. Daar moet aan gewerkt worden.

Vandaag volg ik van “Vitaal Oud Worden” een Webinar over balans en dan zal het met name gaan over een (verstoorde) proprioceptie … “het vermogen van alle sensorische informatie door de zenuwen en het zenuwstelsel om de positie het eigen lichaam en die van lichaamsdelen waar te nemen. Belangrijk voor het dagelijks leven en sport. Oefeningen te verbetering van de proprioceptie worden vaak gebruikt zodat iemand na een ongeval of blessure beter functioneert.” (En ik kan je vertellen dat ik vorige week al op de grond lag voordat ik in de gaten had dat ik ging vallen.)
Na 45 minuten geluisterd te hebben begrijp ik dat balans zoeken, krijgen … het allerbelangrijkste is en … het is te trainen.

Er zijn voldoende oefeningen online te vinden en daarbij kan je het moeilijker maken met een aqua bag en/of een onstabiele bodem (kussen, handdoek of i.d.) … zolang het jou maar zo uit balans brengt dat je moet oefenen om je evenwicht te hervinden. Lijkt me ook nog en leuke oefening … dus de aquabag besteld. Ben benieuwd.

Vitaal oud worden is geen vanzelfsprekendheid. Het is een levensstijl. En dat betekent dat we invloed kunnen uitoefenen op “hoe vitaal we oud worden”.
Naast een actieve levensstijl zoals fietsen, wandelen, tuinieren en sporten, is ook krachttraining een must voor een vitaal leven.
Onlangs is er nog een studie uitgevoerd bij een groep mensen die 3 maanden lang professioneel begeleid werden. Zij kregen het voor elkaar hun spiermassa met gemiddeld 1,3 kg op te krikken. De gemiddelde leeftijd van deze groep mensen was 78 jaar oud (!).

Nóg een dingetje om over na te denken. Joost belt en voor de verandering hebben we het maar weer eens over sport. Hij fietst veel (bergen, mountainbike) en weet dat ik meer wil fietsen “mam, koop een fietshelm”. Maartje (schoondochter) is een paar jaar geleden op de Waalbrug heel hard onderuit gegaan en kwam met haar hoofd op de stoeprand (zware hersenschudding). Haar achterwiel gleed weg over wat herfstblad, modder etc. Maartje fietst nooit meer zonder fietshelm en Joost voelt het nu als zijn taak om zijn dochters en mij aan de helm te krijgen. Ik zeg hem dat ik er over na zal denken. Vind het wel moeilijk … maar het is misschien wel verstandig. Zijn er ook leuke? Een beetje lekker kleurtje???

16 comments

  1. Ik fiets nu al weer ruim twee jaar met fietshelm op. Ik zeg doen! Er zijn spirtieve kleuren genoeg. En ik zie steeds meer mensen met fietshelm op, ook jonge! Je hoeft geen senior te zijn om na een val met fiets ernstig hersenletsel op te lopen. En je hersenen heb je zo nodig in goeie conditie!

    Geliked door 2 people

  2. Dat kon je allemaal even goed overkomen als je nog jonger was maar toe stond je er minder bij stil. Deze gedachten komen natuurlijk voort uit het feit dat je nu een probleem kreeg onderweg… Voorzichtig zijn, is het enige wat je kan doen. Ook ik ben vaak alleen onderweg.

    Geliked door 1 persoon

  3. Ik slaap op een waterbed. Loop er ook wel eens overheen, bijvoorbeeld om een peertje te vervangen van de plafonniere. Dat is wiebelig, maar ik heb er geen moeite mee. Misschien heb ik zonder het te beseffen een evenwichtsoefening gedaan terwijl ik het lampenglas schoon maakte. Zelf ben ik met 70+ sterker dan toen ik 60 was. Zonder speciale oefeningen of maatregelen. Maar ik heb wel een tijd mijn veel jongere vriend verzorgd, die vroeger de sterkere van ons beiden was. Misschien heeft dat effect gehad op mijn conditie.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.