Rondje Dorenweerd

We starten vanaf de parkeerplaats van het kasteel en lopen eerst de uiterwaarden in waar zelfs de Rijn haast niet te zien. Het is wat drassig maar mijn grootste handicap zullen de weilandoverstapjes zijn.
Hebben al mijn versterkende bovenbeen-oefeningen van de afgelopen maanden geholpen?
Ja … we – ik dus ook – klimmen er met redelijk gemak over. Wel hebben ze het makkelijker gemaakt door paaltjes met spijkers in de grond te slaan waardoor de af – en opstapjes simpeler zijn en je ook niet meer uitglijdt. Een onverwachtse hindernis is mevrouw koe die uitgebreid staat te grazen tussen onze opstapjes … we zullen er toch echt langs moeten. Na manmoedig optreden van José kiest ze er toch voor om wat meer afstand tussen ons te creëren.
Het pad eindigt bij het gebouw van het stuwcomplex Driel waar wij ons afvragen waar toch die 3 bogen staan … nergens te zien. Ken je het hier zo goed, zie je ze zo vaak en dan mist het een keer erg … ben je ze kwijt. We vermoeden dat ze iets verderop staan maar op de terugweg zien we dat we er gewoon naast stonden … onzichtbaar in de dikke mist.

We steken de weg over en lopen de Duno op. En dan gaat het fout. Niet ons lopen maar de bewegwijzering van Komoot … of ik heb het verkeerd uitgezet. In ieder geval komen we nu al uit waar ik op de terugweg had willen zijn. Het wordt dwalen door Dorenweerd … met klimmen en klauteren.
Bovenop de Duno kunnen we geen hand voor ogen zien. Zelfs de Rijn niet terwijl we weten dat we er vlak boven staan.

Terug naar beneden volgen we de weg tot het pontje van Driel dat nog in de vaart is tot 1 november. Tijd voor koffie.
Ineens zien we de 3 bogen van het stuwcomplex. Ze staan dus gewoon naast het gebouwtje … de mist was te dik om ze te zien. Nou .. dat vergeten we ook niet meer.

Aan de overkant van de weg nemen we de trap naar boven naar De Westerbouwing … je weet wel die uitspanning waar we – mijn leeftijdsgenoten en ik – voor het traditionele schoolreisje met bussen naar toe gingen. De kabelbaan … de grote trekpleister.
Vroeger:

Eind jaren 80 was het geloof ik dat alles werd opgedoekt. De trap is er nog wel en we gaan naar boven.
Het ziet er een stuk beter uit dan een paar jaar geleden, nieuwe (aan)bouw, een beetje parkachtig landschap en we worden op een hele nette manier om alle werkzaamheden heengeleid.
In het voorjaar maar weer eens kijken.
Nu:

Het zonnetje komt steeds verder door en via de Huneschans lopen we terug naar De Duno. Vraag me niet hoe we gelopen hebben – strompelpaadjes met boomwortels, sterke afdalingen en weggezakte grond – maar we komen er en hebben (uit)zicht.

Het laatste stuk gaat weer over de weg, het stuwcomplex is duidelijk te zien en dan zijn we bij kasteel Doorwerth dat bijna in het zonnetje staat te glimmen.

Stuwcomplex Driel:

Kasteel Doorwerth bestaat uit 3 gebouwen.
Het kasteel zelf … waarvan het oudste gedeelte al sinds 1280 en volgens zeggen één van de fraaiste kastelen van Nederland.

Ophaalbrug achteruitgang met links kasteel, midden/rechts-achter het poortgebouw en rechts het koetshuis

Poortgebouw waar een restaurant in zit dat op maandag gesloten is:

Koetshuis dat verhuurd wordt voor trouwen, vergaderen en feesten :

En dan zijn we aan het eind van onze wandeling. Klimmen en klauteren – het kostte heel wat energie – en ik zal nog hard aan mijn conditie moeten werken want José en ik hebben het plan om in het voorjaar óf het Krijtlandpad te gaan lopen of de Dutch trail … een ware uitdaging voor me.
Volgens Komoot 8,56 km … maar ik denk dat ik vandaag liever fitbit geloof met zijn 10,56 km … 😉😉😉!
En dan ons geklauter dat gelijk staat aan 28 verdiepingen … 1 verdieping is ca 3 meter volgens fitbit.
Een goeie start van de week in ieder geval.

11 gedachtes over “Rondje Dorenweerd

1. Leuk dat we weer mee mochten wandelen. Was het echt zo mistig bij jullie vandaag ? Hier was de voormiddag zonnig en de namiddag bewolkt. Zelf was ik onderweg met de fiets (40 km) op jacht naar paddenstoelen. Alles ging prima behalve de laatste paar km. Toen kwam ik in een fikse regenbui terecht 😦 Maar goed, daar sterf je niet van hé LOL

Geliked door 1 persoon

2. Mooie wandeling in een klein wereldje… In Jou geval zou ik ook in de Fitbit geloven. Goed bezig en boze plannen voor de Dutch Mountain Trail en Krijtlandpad. Ik denk dat je eerst het Krijtlandpad moet doen, en als je die gedaan hebt weet je ook of je klaar bent voor de Dutch Mountain.

• Dat dacht ik ook. José begon over de Dutch trial en ik dacht “eerst maar het krijtlandpad”. En dat vindt ze ook prima.
      Laat ik eerst maar trainen.
      Heb al wat trainingsrondje met heuvels op komoot gezet. Allebei dicht in de buurt … want mijn conditie voor klimmen is momenteel pet.

3. Je bent heel goed bezig! Ik heb daar een paar jaar gelden met mijn zoon gewandeld. Een prachtige omgeving. Bij de Westerbouwing heb ik hele goede herinneringen daar waren we met de buurtverening na een boottocht uit Arnhem. Ik was toen een jaar of 8/ 9. Wat een verschil met de jaren 50. Nu reizen kinderen van die leeftijd half Europa door.

Geliked door 1 persoon

• Ja, het gaat lekker en echt met dank aan Nederland in beweging. Nu 2x in de week heuvels lopen om in het voorjaar een goed conditie te hebben en gelukkig heb ik die binnen direct bereik.
      Voetoperaties doe ik ook niet meer, ook geen hersteloperatie. Ik red het met ortheses en wandelwol.