Praag – Romantische Kerstreis … dag 5 en 6

We mogen uitslapen en vertrekken pas om half 10 naar Vysehrad.
Vysehrad is de tweede burcht van Praag en staat op een rots boven de Moldau. Dit burchtcomplex dateert uit de tiende eeuw en bestaat uit verschillende historische bezienswaardigheden; de Rotunda van St. Martin en de HH Petrus en Paulus-basiliek waarvan de twee toren bijna overal in Praag te zien zijn.
Naast de kerk is de Vysehrad begraafplaats, de laatste rustplaats van onder meer vijftig beroemde Tsjechische kunstenaars wier namen op de Slavin Cenotaaf staan gegegraveerd. Op de begraafplaats vind je de graven van de componisten Antonin Dvorak en Bedrich Smetana, de schrijvers Karel en Josef Capek, de dichters Jan Neruda en Karel Hynek Macha en schilder en grafisch kunstenaar Alfons Mucha, vooral bekend om zijn Art Nouveau affiches.

Een van de hoogtepunten van Vysehrad is de Petrus en Paulus-basiliek. De blikvangers zijn de opengewerkte dubbele spitsen die bijna op kant lijken. Ze staan in schril contrast met de neogotische gevel.
We starten vanaf het Hiltonhotel waar ook de bussen kunnen parkeren.

Aan de mensen die te moe zijn of die moeite hebben met de hellingen wordt verzocht in het hotel te genieten van een kopje koffie met gebak. De rest wordt gevraagd om van te voren naar het toilet te gaan omdat we krap in de tijd zitten en er geen ruimte is om onder weg te stoppen.
Dus … wordt het een soort strompelwandeling van mensen met stokken, verdraaien er knieën, rollen ze bijna om, staan er tóch mensen in de rij bij een openbaar toilet en is er tijd tekort om alles te zien.
Ik begin meerdere bezwaren van een groepsreis te zien … maar pas me aan, heb hier tenslotte zelf voor gekozen. De basiliek gaan we niet in – het komt zelfs niet van een rondje om de basiliek heen – wel neem ik in een sneltreinvaart een kijkje op de begraafplaats.

En weer terug naar de bus.
De meeste bewondering heb ik voor de man - ik denk een vijftiger – die de meest zichtbare ernstige aandoening heeft. Ik vermoed iets met het centrale zenuwstelsel of een herseninfarct – die wel met ons meekomt. Altijd vrolijk, altijd gezellig … die zich met wandelstokken redt samen met zijn vrouw - en mij ook vertelt dat hij van te voren goed geoefend heeft zodat zijn vrouw hem mee wilde hebben op deze reis.
Zo’n man help je waar je kunt … hem gun ik nog heel wat mooie groepsreizen. Chapeau!!!!

Maar goed .. terug naar de bus waar ze ons op de centrale parkeerplaats op de Engelenbrug afzetten om aan onze rondvaart met lunch te beginnen. En daar kan ik kort over zijn. De rondvaart speelt zich af tussen 3 bruggen en de lunch is in buffetvorm waar geen leiding aan gegeven wordt, wat dus inhoudt dat als de laatste tafels aan de beurt zijn, het buffet leeg is.

Om half 2 worden we losgelaten in de stad en om half 6 worden we terugverwacht op de parkeerplaats.
Het wordt een middag van geslenter … eerst door de chique winkelstraat …

… over de kerstmarkt naar de winkelstraatjes er achter waar we wat souvenirwinkeltjes induiken.
Ik wil perse Mucha-sekt - hele goeie herinneringen aan uit 2018 – mee naar huis nemen voor Oudjaar en dat wordt een heel gesjouw de rest van de middag.

We bezoeken de Tynkerk op het Oude-Stadsplein …
De twee 80 meter hoge torens van de kerk bepalen het panorama van het Oudestadsplein. Ze zijn niet symmetrisch en vertegenwoordigen de vrouwelijke en mannelijke kant van de wereld, een kenmerk van middeleeuwse gotische architectuur.
… en lopen door een prachtig verlicht Praag terug naar de bus …

Waarvandaan we direct doorrijden naar ons restaurant voor een maaltijd en dan is het vroeg naar bed.
De volgende morgen worden we om kwart over 6 met koffers in de hal verwacht, om half 7 eten en om 7 uur wegwezen.
Precies 12 uur later hebben we onze laatste stop bij het “Ut Peelhuijs” waar ons in een enorme tent nog een gezamenlijke maaltijd wacht en een uurtje later zijn we weer bij Zalencentrum ”Het witte Huis” in Zeeland waar ik met de overstap-bus teruggebracht word naar de Rijnhal in Arnhem waar Joost mij ophaalt.

Conclusie van deze “proef”vakantie …
– fantastisch om in Praag te zijn
– prima om kerst weg te zijn
– ik ben geen groepsmens … wel heel veel plezier gehad met dank aan mijn groepje
– 4 dagen weg is genoeg voor mij
– prijs kwaliteit – kwantiteit is prima. Reis inclusief excursies, lunches, koffie etc ca. 850 euro

En hoewel ik met plezier terugdenk aan deze dagen denk ik niet dat ik ooit nog in mijn eentje met een groepsreis meega … al zou een 3-daagse kerstreis “kastelen langs de Loire” met een kleinere groep van een ander soort touringcarbedrijf nog wel te overwegen zijn. Dit was teveel, te druk en teveel mensen.
Terug naar Praag wil ik ook … heb er nog een paar bezichtigingen liggen. Het emailadres van onze gids koester ik, hij werkt per dagdeel voor een acceptabele prijs, een treinkaartje is absoluut betaalbaar en het hotel heb ik al uitgezocht.

Dit was het … mijn “Romantische Kerstreis Praag”.
Een bezoekje Praag kan ik iedereen aanraden, als je een stel bent kan ik deze reis ook aanbevelen. Ik heb echter teveel verhalen gehoord van alleenstaanden die nare ervaringen hebben om mijzelf hier nog een keer aan bloot te stellen . Dat mensen voor Bolderman kiezen snap ik ook … het is een betaalbare, goed georganiseerde manier - waarin je niets te kort komt – om op vakantie te gaan.
Alleen niet mijn ding in mijn eentje.