Toch net iets té …

Als Will overlijdt in 2014 hebben we 3 jaar niet gelopen. Ik wil opnieuw beginnen en al ben ik dan pas 66 jaar de eerste wandelingen gaan me niet zo soepel af als vroeger. Gelukkig woon ik in een wandelgebied tegenover de de ingang van de Anserdennen – die na een paar kilometer overgaan in het Nationaal Park Dwingelerveld – en uiteindelijk blijkt het opbouwen van de kilometers over de vlakke heidevelden een makkie.

Eind 2015 verhuis ik naar Oosterbeek en in september 2016 maak ik de eerste wandelingen in de buurt. Ken de weg niet, ben als de dood om te verdwalen in mijn eentje, alles gaat nog met een geprinte route bewegwijzering … maar wat vooral zwaar en wennen is, zijn de soms beste steile hellingen.
Vanaf oktober dat jaar ga ik 3x in de week op pad met iemand die in deze omgeving geboren en getogen is … voor mij een mooie bezigheid want in mijn eentje zijn en dingen doen, vind ik op dat moment nog een hele klus om mee te moeten leven.

Langzaam worden de kilometers wat meer, beginnen de hellingen te wennen, loop ik graag NS-wandelingen, Trage Tochten en pak ik regelmatig de trein om ergens in Nederland een mooie wandeling te maken. Gemiddeld 12 km loopt voor mij het prettigst alhoewel er ook wel eens uitschieters zijn naar 19 tot 24 km. Die blijven echter voorbehouden aan wandelingen die ik samen met iemand anders loop en waar we onderweg uitgebreid de tijd kunnen nemen om te picknicken of te lunchen.
Uiteindelijk gooit de hallux valgus pijnlijk roet in het eten … ik moet gas terugnemen door korter en langzamer te lopen en ik baal!!!

En dan na jaren gerommel is het nu 2024, woon ik aan de rand van de Veluwe en is wandelen met heuvels normaal . Ik pak mijn oude systeem weer op. 3 x in de week … 1 wat langere wandeling, 2 kortere.
Nou !!! Vergeet het maar!!! Ik red het niet … 3 is teveel!.
Na een wandeling afgelopen maandag van 5.15 km en eentje gisteren van 8.11 km zijn mijn spieren vandaag overbelast. En nu dan?

Het loopadvies voor een 75-jarige is … “doe minstens 150 minuten per week aan matig of zwaar intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen.
5.15 km + 8.11 km = 13,26 km = bijna 3 uur (4,5 km p/u lopen) =180 minuten deze week. Dat is netjes.

Ergens lees ik dat je 1 dag tussen 2 wandelingen in moet houden voor herstel van je spieren maar de meeste artikelen zijn voor 40 – 60-jarigen. 1 dag is voor mij niet genoeg … dat worden er dus 2.
Spierpijn wordt veroorzaakt door overbelasting. Vaak na activiteiten die je niet zo vaak doet, of bij een intensievere inspanning dan normaal. Door die inspanning ontstaan kleine haarscheurtjes in de spieren. Die scheurtjes zorgen voor een pijnlijk en soms branderig gevoel tijdens het rekken en aanspannen van de spieren.
Geef je lichaam de tijd om de spiervezels te laten herstellen en de verbruikte voedingsstoffen en voorraden aan de vullen. Afhankelijk van de ernst van de pijn adviseer ik om een dag tot twee dagen te wachten met intensief belasten. Maar dat betekent niet dat je op de bank moet gaan zitten, blijf wel in beweging.

Tussendoor misschien eens op de fiets boodschappen doen en me aanmelden voor zwemmen als het zwembad bij mij om de hoek eindelijk klaar is met de reparatie/verbouwing.

Omdat ik me in het weekend niet tussen de toeristen wil begeven, zal ik de maandag en donderdag reserveren voor wandelingen van (voorlopig) ca 8 km. Gaat het me allemaal in de loop der tijd wat makkelijker af dan kan ik weer terug naar 3x in de week … ma/wo/vrij.

Voorlopig ben ik tevreden met mijn nieuwe schema en ga ik maandag a.s. weer op pad.
Langzaam opbouwen en niet teveel ineens willen, Ellen!!!”

33 gedachtes over “Toch net iets té …

  1. 3x in de week gaat mij niet lukken, maar de woensdag staat vast, en daarbuiten vind ik meestal ook nog wel wat tijd voor een wandelingetje. De afstand is nog niet zo eens belangrijk vind ik, maar wel bewegen. Succes met je nieuwe schema.

    Geliked door 1 persoon

  2. Knap hoor dat doorzettingsvermogen van jou! Respect heb ik en ik kan alleen maar van je leren. Ik merk dat ik het toch vaak lastig vind dat alleen op pad gaan.

    Geliked door 1 persoon

  3. Zucht. Nou ga ik me bijna schuldig voelen dat ik vandaag en hele dag heb bank-gehangen… Blijven bewegen is inderdaad veel beter, ook tussen de dagen van zware belasting in. Dat doe jij goed, vind ik, nu met dat nieuwe schema. Ik moet weer een hond aanschaffen, denk ik…

    Geliked door 1 persoon

  4. Jeetje Ellen, is het alweer 10 jaar geleden dat Wil overleed? Wat vliegt de tijd! – Ja, voor een buitenstaander, dat realiseer ik me. Als jij zelf degene bent die haar maatje verloor, zal dat heel anders voelen.

    Echt respect voor de volharding t.a.v. je lichaamsbeweging. Goed bezig!

    Geliked door 1 persoon

    • Dat was ik ook nooit … was met een natte vinger te lijmen. Maar moet nu wel goed voor mijzelf zorgen. Vind eigenlijk dat ik dat mijzelf, mijn kinderen en kleinkinderen verplicht ben.
      Maar goed, dat vind ik hé!

      Geliked door 3 people

    • Je hoeft alleen maar een afspraak met jezelf te maken die je moet nakomen. Doe je dat niet .. dan kan je jezelf ook niet meer serieus nemen. Zo werkt het bij mij hé! Iedereen is anders.
      Een troost voor jou … mensen vinden weleens dat ik te hard voor mezelf ben maar als ik dit niet doe, haal ik de 80 niet. Kan ik net zo goed blijven roken … en ik heb getekend voor minimaal 90!

      Zitten wordt ook wel het nieuwe roken genoemd, omdat het volgens wetenschappers jaren van je leven kan kosten.

      Geliked door 1 persoon

  5. ja Neeltje

    zo herkenbaar het niet meer redden van de kilometers van weleer
    zijn het bij jou de spiertjes die tegenspartelen , bij mij zijn dat de longen
    ga zo voort zou ik zeggen lekker alles mak an , dan komt het er wel weer van

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.