Maandagwandeling

2e Paasdag:
Na een nacht die ik hoofdzakelijk – en zeer vermoeiend – al shaggies draaiend (dromend) heb doorgebracht, word ik vanmorgen om 8 uur wakker.
Wat ga ik doen?
Ik hoor het buiten regenen, krijg het er koud van … geen Zandvoort. Maar ook geen tuincentrum … plantjes poten, onkruid wieden in dat natte, koude zand zie ik ook niet zitten. Blijven er 2 opties open … met een boek onder het warme dekbed óf wandelkleding aan en in de buurt op pad.
Het wordt het laatste. Halverwege het aankleden bedenk ik me dat dochterlief misschien ook wel zin heeft om even wat frisse lucht te happen en zo zijn we een half uur later samen op pad. Het Rappe Rondje Koningsheide/Arnhem. Een natuurgebiedje in de hoek bij knooppunt Waterberg.


Een snippertje Veluwse natuur van ongeveer 200 hectare in de hoek van de A12, de A50, de Koningsweg en de Oranjekazerne met dwars door het gebied heen een hoogspanningsleiding.
Een afwisselend bos van hei, loof- en naaldbomen. Als het je meezit kun je veel grofwild tegenkomen zoals edelhert, zwijn, damhert en ree maar ook de wolf is hier regelmatig gezien.
Het meest bijzonder is misschien nog wel de langgerekte, laag gelegen smalle slenk, een diepe geul in het heideveld.

We starten bij de parkeerplaats Koningsheide aan de Koningsweg te Arnhem. Veel foto’s zijn er niet te maken … het druilt, het is nat, de lucht is grijs, de grond is bruin en groen, de bomen ook!!! …


De slenk …

Bron: https://siltrnl.wordpress.com/
Vanaf vliegbasis Terlet loopt een diepe geul onder de Koningsweg door en dwars over de Koningsheide. Als je niet beter weet zou je denken dat het een gegraven geul is waar ooit nog een rioolbuis in moet komen. De geul is alleen veel ouder dan de uitvinding van de riolering en niet door mensen gegraven!
De geul is ontstaan aan het eind van het Saalien (150.0000 jaar geleden). Tijdens deze ijstijd was het noordelijk deel van Nederland bedekt met ongeveer 200 meter ijs dat vanuit Scandinavië langzaam ons land binnen schoof. De ijsmassa kwam uiteindelijk vlak voor Arnhem tot stilstand. Toen het klimaat weer warmer werd en het ijs smolt bleven de stuwwallen van de Veluwe, Utrechtse heuvelrug en het rijk van Nijmegen achter. Tijdens het smelten kon het water echter niet naar het noorden weg stromen. Hier lag namelijk nog een grote ijsklomp in de weg. Het smeltwater moest dus wel naar het zuiden en naar het westen weglopen, over de zanderige eindmorene heen die de gletsjers hadden achtergelaten. Tijdens het smelten werden diepe geulen in het landschap uitgesleten. Toen het ijs helemaal gesmolten was bleef er een heel netwerk van geulen op de zuidwestelijke flank van de Veluwe over.

Nog even een foto van elkaar, een klein krom paadje heuvel op, heuvel af en dan terug naar de auto.


Er staat 7.7. km voor deze wandeling maar ik ben er klaar mee na 5.15 km!!! Het is koud, het begint steeds harder te druppen … we willen naar huis. En het is maar goed want als we net in de auto zitten begint het enorm te storten.

Al met al een goed begin van de week.

24 gedachtes over “Maandagwandeling

  1. Dit is zo’n mooi gebied. Wij wandelen hier regelmatig. Ooit een keer Schotse hooglanders, met kalfjes, midden op ons pad tegengekomen. Dat vonden de kinderen destijds best indrukwekkend. Vorig jaar in dat gebied een excursie gehad met iemand van Natuur Monumenten. Nu eens niet over de flora en de fauna maar over de geschiedenis en hoewel wij hier echt vlakbij wonen heb ik nooit geweten dat er in dit gebied in tijdens de Tweede Wereld oorlog een vliegveld lag dat groter was dan Schiphol heden ten dage.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik heb een dag aan bankhangen gedaan en ik voelde mij diep ongelukkig. Moesten ’s avonds weg om op het leven van mijn schoonmoeder te proosten. Zij zou 100 zijn geworden. Was blij dat ik na een dag nietsdoen er even uit was.

    Dus hartstikke goed van Jou dat je er op uit bent gegaan.

    Geliked door 1 persoon

  3. toch lekker dat je er even uit bent geweest, heerlijk samen met je dochter. Dan laat het naderhand maar miezeren en druilerig zijn. Dit heb je weer gehad en wij weer een prima blog😁😉

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.