Zutphen … bijna 9 km

Vandaag op pad met Karel. We hebben al eerder samen gelopen maar dat is al weer een tijdje geleden … ergens in 2017. Uit het oog verloren maar plots is ie er weer. Met een uitnodiging voor een stadswandeling en een stukje uiterwaarden. Als echte wereldburger rij ik tegenwoordig overal naar toe met nog wel steeds een lichte afkeer voor stadscentra en parkeergedoe maar met een paar aanwijzingen lukt ook dát prima.

Eerst langs wat oude panden naar een woonwijk in aanbouw op loopafstand van het oude centrum en het station … langs een vernieuwd haventje. Het wordt een onderdeel van de toekomstige skyline van Zutphen … heel belangrijk dus! Als over een jaar of 4 dit gebied is vol gebouwd zijn er de afgelopen 10 jaar ca 1100 woonheden bij gekomen.

In 1998 is volgens het landelijke nieuws nog de armste wijk van Nederland … De Mars in Zutphen. Een arbeiderswijkje onder de rook van het industrieterrein aan de rand van de stad. Een wijk vol rijtjeswoningen van roodbruin baksteen, met oranje dakpannen. Een wijk met een hoog werkloosheidspercentage. Historische panden zoals Het Koelhuis, Pakhuis Noorderhaven en de Zutphense Broodfabriek zijn gebleven en verwijzen naar straatnamen van vroeger. Bijvoorbeeld De Lijmerij … vroeger stond hier een lijmfabriek.

Denk dat nog zo’n wit gebouw (nu in aanbouw) de skyline van Zutphen links en rechts (18e eeuw) van de brug in evenwicht brengt.

We lopen terug via het stationgebouw waar een mondkapje verplicht is … les 1 altijd een mondkapje overal bij je … gelukkig nog eentje in mijn rugzak. Langs een meanderende Berkel met blazende ganzen … wat kunnen die beesten een geluid maken … om uit te komen bij de oude IJsselbrug.

De Oude IJsselbrug in Zutphen is in 1865 opengesteld voor het verkeer. De bouw ervan begon in 1862, en omvatte een enkelsporige verbinding en een algemene verkeersbrug op dezelfde pijlers. Oorspronkelijk was het beweegbare deel een ophaalbrug, maar is omstreeks 1937 vervangen door een hefbrug. In 1940 en 1945 is de brug vernield, in 1940 door het terugtrekkende Nederlandse leger en in 1945 door het terugtrekkende Duitse leger. Na de Tweede Wereldoorlog is de brug in zijn originele staat hersteld, maar is de draaibrug in de spoorbrug aangepast naar een hefbrug.

Op het wandelgedeelte van de brug staan bankjes met teksten over de geschiedenis van Zutphen. Leuk gedaan. Ben je geïnteresseerd in de hele geschiedenis … klik hier

Aan de overkant van de brug word je welkom geheten in de Tichelbeeksewaard. Een recreatiegebied dat nog in aanbouw is maar de eerste aanzet is er.

De herinrichting van de Tichelbeeksewaard is onderdeel van Rivier in de stad, het gebiedsprogramma dat de verbinding legt tussen de Zutphense binnenstad, de IJssel en De Hoven. De Tichelbeeksewaard vormt in dit gebied een natuurlijke schakel. De herinrichting maakt de uiterwaard beter toegankelijk voor recreatie, met respect voor de natuur.

Een klein wandelpad dat zeker nog uitgebreid zal gaan worden … met in de verte de ‘Waschinrichting IJsselstroom’, ontworpen in de stijl van de late Jugendstil. Na een grote brand in december 1919 is het statige bedrijfspand verandert in een modern fabriekspand. De huidige eigenaren hebben zich het herstel van dit monument ten doel gesteld.

Weer terug … nu richting de binnenstad met haar historische pakhuizen, koopmanshuizen en hofjes.

Eerst de Berkelpoort … een waterpoort die onderdeel is van de Zutphense stadsmuur over de rivier de Berkel. De poort werd in de 14e eeuw gebouwd om de twee nederzettingen aan beide zijden van de Berkel met elkaar te verbinden. In 1888 werd de Berkelpoort gerestaureerd door architect P.J.H. Cuypers die de ruïneuze toestand van de poort preserveerde door de bovenkant van de muren met een laag cement te bedekken.

Oude straatjes, hofjes en oude gebouwen

met als hoogtepunt uiteindelijk de Walburgiskerk. Een kapittelkerk uit de 13e eeuw. Walburga, Walburgis of Walburg (Devonshire, Wessex, rond 710 – Heidenheim, 25 februari 779) was een dochter van koning Richard van Wessex en een zuster van Willibald van Eichstätt en Winebald. Zij werd non en evangeliseerde vanaf 748 in het huidige Duitsland samen met onder meer Bonifatius en haar broers. Later werd ze abdis van Heidenheim … beschermheilige van o.a. Zutphen.

Niet alle foto’s zijn zo als ik ze wil … waar ik allemaal rekening mee moet houden!! Verkeersborden, lantaarnpalen, mensen en vooral auto’s, vrachtwagens. In ieder geval heb ik iets kunnen laten zien.

Wat ik me van te voren niet gerealiseerd heb is wat een verharde weg met mijn lijf doet. Normaliter loop ik over over zand- en bospaden. Het levert nu dan ook behoorlijk wat spierpijn en trillende benen op.

Een gezellige hereniging met Karel en een leuke kennismaking met Zutphen … de moeite waard om terug te gaan al zou het alleen maar zijn om er op één van de prachtige terrasjes in de hofjes te kunnen genieten van een kopje koffie of een heerlijk koud wijntje.

2 comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.