RapRondje Oosterbeek1

Samen met José loop ik vanmorgen het Rappe Rondje Oosterbeek. Mijn benen willen niet echt -ze zijn wat zwaar- maar ze hebben maar te doen wat ik zeg en dat is lopen! Het is een wandeling deels door de polder en deels door de bebouwde kom met wat parkjes … zitmogelijkheden genoeg.
Zoals gebruikelijk -zeker nu we in een voor ons heel bekend terrein lopen- zijn we al kletsend te weinig met de wandeling bezig, missen we nog wel eens een afslag, verschijnen we op plekken waar we niet moeten zijn, laten we de meest saaie plekken voor wat ze zijn en komen we daardoor aan het eind bijna 2 kilometer te kort.
Maar het is gezellig … en daar gaat het om.

Bron: Wandelzoekpagina (officiële wandeling)

Een bijzondere wandeling door het Benedendorp van Oosterbeek met verrassende hoogteverschillen over stiekeme paadjes tussen de bebouwing. Maar ook met groene pareltjes als De Zomp, Bato’s wijk en de Rosandepolder. We starten in het Dennenoordpark, de laatste overblijfselen van een groot voormalig landgoed. Na oversteek van de drukke Utrechtseweg de trappen af en via het Koningsdal naar de Weverstraat, waar we een mooi uitzichtpunt hebben over het Zweiersdal, een brede strook groen met aan weerszijden hoog oprijzende heuvels waar huizen tegenaan geplakt liggen. Verderop, vlak voor het eind van de Weverstraat, op het Zweierspad nogmaals een blik over het dal. We maken even een kort ommetje in de groene oase De Zomp, waar de Zuiderbeek ontspringt. Bato’s Wijk, in de 19e eeuw ontstaan als buitenplaats, is een ruim opgezet park met elementen uit de Engelse landschapsstijl. De doorzichten en het uitzicht over de Betuwe zijn indrukwekkend. We bezoeken de oude begraafplaats aan de Fangmanweg met de graven van de literator Jacob van Lennep en de bekende landschapsschilder Bilders. Ploegsepad en Unksepad brengen ons naar de rand van het Rijndal. De paadjes in de Rosandepolder zijn een waar wandelgenot en we lopen in de richting van de Oude Kerk. Een rondje om de kerk kan niet missen. Langs de Zuiderbeek en de randen van landgoed Hemelseberg en park Hartenstein klimmen we steeds verder omhoog, terug naar de bedrijvigheid van de Utrechtseweg.

De officiële start is op de parkeerplaats van de bibliotheek. Omdat ik uit ervaring weet dat het daar altijd druk is, starten we aan de zuidkant vanaf de Concertzaal.

Oosterbeek dankt de Concertzaal aan de gefortuneerde schrijver Johannes Kneppelhout, die vele kunstenaars om zich heen verzamelde in zijn witte kasteeltje op landgoed de Hemelsche Berg op de lommerrijke stuwwal bij de Nederrijn.
Kneppelhout liet de Concertzaal bouwen voor vioolvirtuoos Jan de Graan die hij in 1864 –
De Graan was toen jaar 6 jaar oud leerde kennen tijdens een concert in Amsterdam.
Kneppelhout zorgde dat hij van de beste violisten les kreeg. Het liep allemaal tragisch af want bij de plechtige opening van de Concertzaal in 1869 was de violist niet aanwezig. Jan de Graan overleed al op 21-jarige leeftijd aan tuberculose.’’
Kneppelhouts vrouw Ursula schonk de Concertzaal en de bijbehorende grond na de dood van haar man aan de gemeente.

Via de aangrenzende Benedendorpsweg lopen we naar De Oude Kerk (10e eeuw) waar we voor de verandering eens een rondje achterom maken.

Bernulphus legende
Aan dit kerkje is voor immer de legende van Bernulphus verbonden. Deze was als priester aan deze parochiekerk verbonden. In 1026 was keizer Koenraad II met zijn vrouw Gisela, die in verwachting was, op weg naar Utrecht waar een nieuwe bisschop gekozen moest worden.
De keizerin werd, aangekomen in Oosterbeek, onwel en werd onder de hoede van Bernulphus achtergelaten. Kort daarna beviel zij van een zoon, de latere keizer Hendrik III.
Bernulphus reisde naar Utrecht om de vader op de hoogte te brengen. Als dank voor de goede zorgen en de moeite die de priester had genomen werd hij door de keizer benoemd tot bisschop van Utrecht.

Terug op de Benedensdorpsweg -waar o.a. deLAW-paden “Romeinse Limespad en Maarten Van Rossumpad (hoogwatervariant)” lopen- duiken we de Rosandepolder in. We laten de Polderweg (toegangsweg camping) rechts liggen en lopen via het ietwat vochtige voetpad tot we iets verder linksaf gaan om uit te komen bij het Unksepad.
Jan Unk heeft jarenlang aan het later naar hem genoemde pad gewoond. Het adresboek van 1882 maakt melding van J. Unk, bleeker van beroep.

We steken de Benedendorpsweg weer over en lopen via de Ploegse weg en het Ploegse pad naar Bato’s wijk
in de 19e eeuw ontstaan als buitenplaats met een ruim opgezet park uit de Engelse landschapsstijl. De doorzichten en het uitzicht over de Betuwe zijn indrukwekkend.
Een soort apenklimheuvel, indrukwekkende bomen en … wisten jullie dat deze zwam (op de onderste foto) na het kappen van een boom zich alsnog omdraait om zichzelf te beschermen?

We lopen een stukje terug naar de heemtuin De Zomp te midden van het Zweiersdal, waar de Zuiderbeek ontspringt … helaas gesloten van 1 november tot 15 maart. Jammer, ik had het jullie graag willen laten zien.
De brug (De Dam) brengt ons aan de overkant van het dalletje. Denk ik nog een paar mooie foto’s te kunnen maken van het Zweiersdal … helaas is alles te dicht begroeid.

Links schilderij “Zicht op het Zweiersdal te Oosterbeek”, Maria Vos (1824-1906) … rechts foto van vanmorgen.

Via de steile Weverstraat lopen we naar boven om bij het gastvrije en gezellige Puur aan te schuiven voor koffie en thee.
PUUR Koffie Oosterbeek aan de Weverstraat 63 te Oosterbeek. Waarschijnlijk de kleinste Espressobar/Winkel van Nederland. Met 10 zitplaatsen binnen en nog eens 10 op het terrasje.

Uitgerust vervolgen we onze weg en via (ons onbekende) achterafpaadjes komen we aan in het Koningsdal. Geen flauw idee hoe ze aan die naam gekomen zijn maar ter plaatse staat een villa “Koningshof”. Het zal wel met elkaar te maken hebben.

Omdat het lopen nog niet zo soepel gaat als ik had gehoopt, laten we het Dennenoordpark aan de overkant van de Utrechtse weg en het iets verderop gelegen Park Hartenstein voor wat het is en nemen we de kortste weg terug via de Pieterbergse weg en het voetpad de Bildersweg .
En dáár gaat het fout … op een tussendoorpaadje stap ik op een afgebrokkelde rand van het met grind geasfalteerde voetpad, zwik mijn enkel en kom ik met een klap op de grond terecht. Alle botten functioneren nog maar mijn net herstelde ledenmaten laten toch wel even merken dat ze hier niet echt blij mee zijn.
Schade … een dikke enkel, een pijnlijke knie en een kapotte elleboog (door 3 dikke lagen textiel heen, textiel is heel). Dat wordt weer even bankhangen … nog even en ik zit aan die bank vastgelijmd … maar alles komt ten goede aan de knie.
De weersverwachtingen geven toch een paar natte dagen aan, mijn afspraken dit weekend zijn net geannuleerd in verband met corona … alle tijd om weer alles aan het functioneren te krijgen.

Nog een paar honderd meter lopen en we zijn weer bij de auto. Een interessante wandeling denk ik voor mensen die Oosterbeek niet kennen of voor hen die hem bijvoorbeeld willen combineren met het Rosandepad … voor ons was het allemaal net iets té bekend.

13 comments

1. Helaas wel .. de banden waren nog niet helemaal hersteld na de “aanvaring” in mei. Lopen gaat even niet. Ben er inmiddels aan gewend dat er weken zullen zijn dat het wandelen stilstaat. Gelukkig kan ik op sneakers wel boodschappen doen e.d.

Geliked door 1 persoon

1. Alweer een prachtige rondleiding. Mooi gedaan die compositietekening van Zweiersdal.
    Maar wat ben jij een pechvogel! Ik hoop dat dit herstel vlot verloopt, beterschap🙏😘

1. Alle eer voor de afbeeldingvergelijker gaat naar WordPress … een heel leuk stukje gereedschap.
      Het valt gelukkig allemaal wat mee … ik zwik door die hypermobiliteit nou eenmaal snel. Met een dag of 2 á 3 is het wel over. Alleen nu die spierpijn hé … het moment dat je weer weet dat je hele lijf uit spieren bestaat.