Tijdsduur: 1 hele dag
Ten zuiden van Castellane (ri Grasse) 1e afslag li (D452) naar Peyroules en La Foux . Je denkt dat je door wat lichte heuvels gaat rijden maar dan is er toch die steile rotswand waarvan je weet dat je er overheen, onderdoor of dwars doorheen zult moeten.
Linksaf richting Les Lattes en Le Brunet (D2211). Kleine dorpjes … de weg blijft nog vlak en breed, maar nadat je het wat grotere St. Auban verlaat, beginnen de kronkels te komen en besef je dat het moment van de rotswand is aangekomen. |
Het lijken inmiddels ook geen heuvels meer, maar ware bergen. Je rijdt weer richting de Hautes Alpes. En dan is daar de Clue de St Auban, een kloof door de bergen heen …
tunnel na tunnel de oude weg de nieuwe weg
en later prachtige vergezichten …
Iets voorbij Briançonnet blijf je de D2211 volgen, dit is de linker afslag naar Entrevaux via de Col du Buis, dus niet de rechterweg naar Puget Theniers. Een vrij steile Col met heel veel haarspeldbochten.
Uiteindelijk krijg je dan het uitzicht op Entrevaux.
Een pittoresk stadje dat heel leuk is om te bezichtigen. “Het versterkte plaatsje Entrevaux is in de elfde eeuw na Christus gesticht, op een rotspunt in een bocht van de rivier Var. In het jaar 1040 werd het plaatsje voor het eerst genoemd in een historisch document. Dit was echter niet onder haar huidige naam Entrevaux, maar onder haar eerdere naam, Interrivos. Het plaatsje werd gesticht ter vervanging van het oude plaatsje Glandèves, dat eerder met de grond gelijk was gemaakt door de Saracenen. Ondanks haar verdedingswerken, werd Entrevaux in het jaar 1536 veroverd door de troepen van Keizer Karel de vijfde. Meer dan de helft van de bevolking van het plaatsje werd vermoord. Onder de overgebleven bevolking brak een opstand uit, waarbij werd afgerekend met de gouverneur. Vervolgens verklaarde het plaatsje zich loyaal aan de Franse kroon. In de zestiende eeuw na Christus maakte het plaatsje een welvarende periode door. Zo werd er onder meer een kathedraal gebouwd in het plaatsje. Ook werd er een brug over de rivier Var gebouwd, die tot op de dag van vandaag bekend staat als de Porte Royale. Aan het eind van de zestiende eeuw werden zowel Entrevaux als haar citadel extra versterkt dankzij het werk van de beroemde Franse militaire architect Vauban. Het volledig ommuurde middeleeuwse gedeelte wordt bereikt via een oude ophaalbrug over de Var. Tot 1860 was Entrevaux een Franse grensstad. Bezienswaardig zijn de 6 ophaalbruggen, de stadswal met rondgang, twee bastions, onderaardse gangen, een citadel met ingebouwde kerkers hoog boven het stadje en tot slot de oude kathedraal. Deze is op curieuze wijze in de fortificaties geïntegreerd en het interieur is op fraaie wijze in barok en klassieke stijl gedecoreerd.“ Let wel!!! Alles is tussen 12.00 en 15.00 uur gesloten, behalve de terrasjes. Als je een liefhebber van bijzondere streekproducten bent dan moet je absoluut even bij de slager Robert Lovera naar binnen gaan om secca te kopen. Het is gedroogd rundvlees dat 90 dagen te drogen heeft gehangen en heerlijk is als dungesneden carpaccio. Als je er toch bent neem dan ook één van andere huisgemaakte streekproducten mee. |
Je kunt (destijds) tegen betaling naar boven lopen … naar de citadel. (Note: muntstukken meenemen, ik dacht 2 euro pp)
Deze is gebouwd op de funderingen van een fort dat in 1388 bewoond werd door baron Jean de Beuil Grimaldi, gouverneur van Oost-Provence. Een ambitieuze man die hongerde naar macht. De citadel is bewaard gebleven door de militaire ingenieur Vauban die onder Lodewijk de XIV tussen 1693 en 1706 de stadswal en andere fortificaties heeft uitgebreid.
Voor de terugweg naar Castellane vervolg je de N202 richting Annot, een vriendelijk stadje en bekend om de “Grés d’Annot” (grijs rotsen massief).
De N202 gaat langs Annot en brengt je via de Clue de Rouaine en de Col de Toutes Aures naar Julien du Verdon waar je het Lac de Castillon al weer ziet liggen en ga je met een scherpe bocht naar links de D955 op richting Castellane.
Een mooie rondrit !
LikeGeliked door 1 persoon