09-09-2020

Je kunt alleen al aan de aangekomen kilo’s zien dat ik gestopt ben met roken. Krijg ook een beetje het uiterlijk van Vrouw Holle met vooral die rode appelwangetjes. Het gevecht vindt dus nog steeds plaats. Op een gegeven moment was mijn snaaitrek bijna onbeheersbaar. Nu is mijn lijf wat meer aan het niet roken gewend en durf ik wel weer een poging aan. Alles komt neer op zelfbeheersing … toch?

Naast het feit dat de meeste gestopte rokers aankomen door de vertraagde stofwisseling compenseren veel rokers het gebrek aan nicotine door extra te eten en meer te snoepen. Doordat je geur- en smaakorganen beter gaan functioneren als je niet meer rookt zal het eten allemaal lekkerder smaken.Je proeft veel meer. Daardoor komt een deel van de mensen die stopt met roken wel tien tot vijftien kilo aan. Ze gaan doordat alles zo lekker is, veel meer eten.

We beginnen gewoon weer opnieuw. Koelkast en voorraadruimte zijn na mijn verjaardag leeg gegeten. Met mijn envelop-budgetteren kan ik me goed aan mijn boodschappenlijstje houden en het feit dat ik momenteel mijn pinpas niet gebruik maakt dat ik geen snaaiproducten koop … want leeg is leeg.

Dus met de moed der wanhoop … afgelopen maandag was ik 72.4 kg … gaan we de strijd weer aan. Lopen doe ik in een oude spijkerbroek die erg meerekt … wandelbroeken pas ik niet … evenals mijn gewone winterbroeken. … te stevige bovenbenen en een ontplofte taille.

Wat heb ik vanaf maandag gegeten??? Mijn bordje havermout met fruit, rookkaascrackers met avocado en zelfgemaakte pesto. Pastamaaltijden (kant & klaar)

Gisteren vezelcrackers van Wasa (minste kh) met zure zult en kaas.Vanmorgen weeg ik 71.6. Ik ga weer verder met koolhydraatarm, suiker- en vetloos.

Met de producten die ik in huis heb ga ik eerst aan de slag … “wegen/meten is weten”… en dan zit de eerste schrik er meteen al in.

Mijn zomerfruit van Albert Heijn … nu heb ik toevallig zomerftruit, maar het kan ook mango of zwarte bessen zijn … per 100 gram 7,5 gr/kh. Heb nooit eerder afgemeten … vandaag 50 gram (denk normaal het dubbele). Dan de havermout … waarom lees ik altijd bij kh-arm over havermoutkoekjes en wat je verder allemaal voor gezonds met havermout kunt doen … 100 gram = 59 g /kh. Suikers vallen mee. Maar dat houdt dus in dat mijn ontbijt 3.7 (fruit) + 25 (havermouth) bijna 30 gr kh bevat. En dan is de dag alleen nog maar begonnen.

De rest van de dag wordt dus zoveel mogelijk kh-loos en ik heb nu al trek. Meteen mijn boodschappenlijstje maar aan gaan passen. In ieder geval weeg/meet ik alles verder af … ga dat maar eens een weekje volhouden en hier ook plaatsen.